Ładunki ponadgabarytowe, tak zwane gabaryty, są dość częstym widokiem na drogach. Wiele osób może nie zdawać sobie jednak sprawy z tego, ile wysiłku kosztuje organizacja tego rodzaju przewóz. Nie jest bowiem łatwo przetransportować takie przedmioty, jak statek czy śmigło elektrowni wiatrowej. Aby nieco przybliżyć temat, przedstawimy poniżej, jak przewozić ładunki ponadgabarytowe, oraz jak zorganizować ich transport.
Czym są ładunki ponadgabarytowe?
Mówiąc o ładunkach ponadgabarytowych, warto dokładniej określić tę szczególną kategorię towarów. Nie wszystkie przedmioty, które ogólnie uważane są za duże, będą sprawiały tak wielki problem. Gabaryty to przede wszystkim przedmioty większych rozmiarów i wagi, które muszą zostać przetransportowane w całości. Warto wspomnieć, że sam środek transportu również musi być nieco większy niż zwykle. Przeważnie, transport ładunków ponadgabarytowych, np. jachtów, samolotów czy większych urządzeń przemysłowych, realizowany jest z wykorzystaniem samochodów ciężarowych, które zdolne są utrzymać tak duży ciężar. Nie można zapominać, że ładunki ponadgabarytowe zdefiniowane są przez przepisy. Według litery prawa, z ładunkami ponadgabarytowymi w transporcie drogowym mamy do czynienia, kiedy pojazd lub zespół pojazdów wraz z załadunkiem jest dłuższy niż 16 m, szerszy niż 2,5 m, wyższy niż 4 m i waży więcej niż 42 tony. Mówiąc o transporcie, należy oczywiście doliczyć nie tylko masę pojazdu, ale również wszystkie płyny, takie jak paliwo, a nawet ciężar kierowcy. Wszystkie te elementy mogą mieć bowiem wpływ jak jakość i bezpieczeństwo przejazdu.
Kto może przewozić ładunki ponadgabarytowe?
Nie da się ukryć, że przewóz gabarytów, to nie zadanie dla każdego. Jest to praca ciężka i niebezpieczna, ponieważ nawet od jednego ruchu kierownicą, może zależeć stan załadowanego towaru, a przede wszystkim zdrowie i życie nie tylko kierowcy, ale osób postronnych. Właśnie dlatego, jedynym sposobem na przewożenie ładunków ponadgabarytowych, jest skorzystanie z usług firm przewozowych, których kierowcy posiadają aktualne zezwolenie, wydane przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad.
Jak zorganizować transport ładunków ponadgabarytowych?
Analizując przykładowy transport ładunków ponadgabarytowych, łatwo zauważyć, że przeważnie jest on dość dobrze zaplanowany. Jest to niezbędne dla zapewnienia bezpieczeństwa dla przewożonego towaru oraz osób postronnych. Bardzo istotnym krokiem, jeszcze przed wyruszeniem w drogę, jest więc zaplanowanie optymalnej trasy dla konkretnego ładunku. Specjalista od logistyki nie może bowiem dopuścić, aby na drodze 10-metrowego trzonu elektrowni wiatrowej, znajdowały się nawet najmniejsze ronda.
Innym przykładem ładunku ponadgabarytowego, którego trasę warto dokładnie przemyśleć, jest wysoki prefabrykowany element betonowy, wieziony na budowę. Przedmioty tego typu bywają dość wysokie, co może nawet uniemożliwić przejazd przez tunele czy pod niskimi mostami.
Jak więc widać, nawet zwykłe i dość popularne ładunki ponadgabarytowe, jak na przykład elementy elektrowni wiatrowych, potrafią być dość uciążliwe w transporcie. Warto więc pamiętać, że kiedy zachodzi potrzeba przewiezienia większych rozmiarów obiektów, takich jak np. statek, konieczne jest skorzystanie z pomocy uprawnionych do tego osób lub wyspecjalizowanych firm.