Teraz używane samochody – w zestawieniu do własnych prekursorów sprzed kilkudziesięciu lat – mają jednostki napędowe o większych mocach, zezwalające na transport wielkiej liczby towarów przy dużych szybkościach przewozowych. Transport wielkich, wielokrotnie kilkudziesięciotonowych ciężarów sprawia większe obciążenia hamulców w tychże pojazdach. Pamiętać należy, iż podwójny wzrost szybkości pojazdu sprawia czterokrotny wzrost jego energii kinetycznej. Więc także, teraz wielokrotnie jest wykorzystywany retarder. Co musimy wiedzieć na jego temat?
Czym jest retarder?
Retarder – zwalniacz, to narzędzie służące do ciągłego zatrzymywania samochodu czy innej maszyny. W samochodach wykorzystuje się go w celu zapobieżenia przesadzonego rozwoju szybkości podczas długich zjazdów ze wzniesienia. Wykorzystuje się je zwłaszcza w pojazdach ciężarowych o wielkiej ładowności oraz w autobusach, gdzie może dojść do natychmiastowego przegrzania oraz spadku efektywności hamulców. Zwalniacz także zabezpiecza hamulce przed niepotrzebnym wykorzystaniem. Hamulec zasadniczy oraz zwalniacz mogą być wykorzystywane zarówno osobno, jak również jednocześnie.
Jak funkcjonuje retarder?
Za pracę retarderów elektromagnetycznych gwarantują wytwornica oraz napęd elektryczny; elementy owe są zamontowane na wale pędnym. Obracanie prądnicy w jedną stronę sprawia obrót wału napędu w kolejną stronę – w ów sposób tworzone są energia oraz siła konieczne do ograniczania obrotów napędu oraz hamowania. Retarder hydrokinetyczny składa się ze specjalnego sprzęgła wpływającego na wał pędny sprzężony z nieruchomą obudową.
Zwalniacz hydrokinetyczny funkcjonuje na podstawie łączenia wału napędowego z nieruchomą obudową specjanym sprzęgłem, hydrokinetycznym. Niezwykle zbliżonym do tego, jakie jest wykorzystywane w automatycznej skrzyni biegów. Czemu właśnie takie sprzęgło? Gdyż takie sprzęgło – w oddzieleniu od standardowego sprzęgła ciernego wykorzystywanego w pojazdach z ręczną skrzynią biegów – właściwie nie zużywa się podczas tarcia.
Retarder – kiedy winno się go wykorzystywać
W pojazdach ciężarowych lub autobusach, natomiast zatem samochodach o wadze wielokrotnie kilkunastu ton układy hamulcowe narażone są na duże obciążenia oraz składniki cierne, klocki hamulcowe lub tarcze, niezwykle błyskawicznie się zużywają czy ulegają przegrzaniu, co w drastyczny sposób poszerza drogę hamowania, natomiast zatem niekorzystnie oddziałuje na zabezpieczenie. Oczywiście dlatego w tego rodzaju samochodach montowany jest zwalniacz, jakiego działaniem jest spowolnienie auta na dłuższym dystansie. Oficjalnie charakteryzuje się, iż to wyjście ma pomóc podtrzymać załadowanemu zespołowi samochodów ważącemu choćby 40 ton, utrzymanie prędkości poniżej 30 km/h na odcinku drogi o długości 6 km przy pochyleniu jezdni równemu 7%