Opony terenowe 4×4 w pigułce – co warto wiedzieć przed zakupem

opony-terenowe-w-pigulce

Czy kiedykolwiek zastanawiałeś się, czy opony terenowe są dla Ciebie? A może jesteś już posiadaczem samochodu 4×4 i chcesz dowiedzieć się więcej na temat ich zalet i wad? Bez względu na Twoje doświadczenie, ten artykuł jest dla Ciebie! Na bazie naszych doświadczeń w sprzedaży opon 4×4, chcemy się z Wami podzielić naszą wiedzą na temat najczęściej wskazywanych przez naszych klientów, wątpliwości przed zakupem opon terenowych. Zaczynajmy!

Jakie rodzaje opon 4×4 są dostępne na rynku

Opony terenowe, w odróżnieniu od klasycznych opon szosowych, są produktem specjalistycznym dedykowanym do jazdy w określonych warunkach szosowo-terenowych. Głównymi elementami konstrukcyjnymi, które odróżniają je od typowych opon są rzeźba bieżnika, wzmocnienia boczne oraz wzmocnienia wewnętrzne. Kluczowym elementem, który decyduje o charakterystyce trakcyjnej opon terenowych na szosie i w terenie jest ich rzeźba bieżnika.

Ze względu na rzeźbę bieżnika i charakterystykę trakcyjną, opony offroad dzielimy na:

Opony terenowe AT (All Terrain) – są to opony terenowe uniwersalne, przeznaczone do użytkowania szosowo-terenowego w proporcjach 50/50. Nie są to opony, które poradzą sobie w trudnym terenie, ale na drogach leśnych, gruntowych, szutrowych, piaszczystych i kamienistych, sprawdzą się znakomicie. Opony AT All Terrain są idealnym wyborem dla podróżników, którzy preferują długie wyjazdy turystyczne, połączone z eksploracją natury, poza drogami utwardzonymi. Bardzo dobrym wyborem będą opony całoroczne AT z zimowym certyfikatem 3PMSF. Przykładowe opony 4×4 AT to: Yokohama Geolandar G015, Cooper Discoverer AT3 4S, BF Goodrich All-Terrain KO2

  • Opony terenowe RT (Rugged Terrain) – ten rodzaj opony 4×4 nazywany jest inaczej oponą hybrydową. Powstał jako odpowiedź na oczekiwania klientów, którzy oczekiwali produktu „ostrzejszego” niż opona All Terrain, ale zapewniającego jednocześnie przewidywalną trakcję szosową. Wybór tych opon 4×4 na rynku nie jest jeszcze zbyt duży, ale można znaleźć interesujące oferty. Opony terenowe RT bardzo często posiadają homologację POR (Professional Off Road). Opony te nadają się do użytkowania zarówno na szosie jak w terenie, aczkolwiek na szosie mogą cechować się wyższą głośnością i większym zużyciem paliwa. Użytkownicy, dla których te elementy nie są istotne, cieszyć się będą natomiast agresywniejszym wyglądem pojazdu i większą „dzielnością” pojazdu w terenie. Przykładowe opony terenowe RT to: RADAR RENEGADE RT+
  • Opony terenowe MT (Mud Terrain) – klasyczna opona terenowa, dedykowana do pojazdów 4×4, których charakterystyka szosowo-terenowa odbywa się w proporcjach 20/80. Opona przeznaczona głównie w ciężki teren z możliwością dojazdu po drogach asfaltowych z zachowaniem dużej ostrożności. Opony terenowe Mud Terrain na drogach asfaltowych, w szczególności mokrych, mają znacznie ograniczoną przyczepność. Cechą charakterystyczną tego typu opon 4×4 jest bieżnik o wyraźnych, grubych blokach, oddzielonych szerokimi przerwami. Budowa taka jest wymagana, żeby zabezpieczyć oponę przed zaklejaniem się np.błotem. Przykładowe opony 4×4 Mud Terrain to: WESTLAKE SL366, COOPER DISCOVERER STT PRO, MAXXIS M-8060 TREPADOR
  • Opony terenowe MT EXTREME – nazywane popularnie SIMEX (od kultowej marki tego typu opon). Opony terenowe Extreme są dedykowane wyłącznie w teren, do pokonywania bardzo ciężkich przeszkód terenowych, w szczególności głębokiego błota. Nazywane są też oponami przeprawowymi. Stosowane są w szerokim zakresie w amatorskich i profesjonalnych rajdach offroadowych. Należy zaznaczyć, że opony tego typu nie nadają się do jazdy po drogach asfaltowych. Pojazd z takimi oponami powinien być transportowany w teren na lawecie. Główna przyczyna to zerowa przyczepność na asfalcie, ale co równie ważne, bieżnik opony terenowej extreme na asfalcie znika w oczach. Przykładowe opony extreme to: Lakesea Alligator MT, CST CL-18, JOURNEY WN03 DIGGER
porownanie opon terenowych

Z pełnym przeglądem rynku opon terenowych możecie zapoznać się na naszej stronie MOTOSOLVE.PL

W jakich samochodach można stosować opony offroad

W najprostszy sposób można byłoby odpowiedzieć we wszystkich. Przecież nikt nie zabroni właścicielowi NP. Renault Clio założyć opony AT, o ile uda mu się dopasować rozmiar i będzie świadomy ewentualnych problemów homologacyjnych. Nie jest to jednak takie proste. Oczywiście decyzja o tym jakie opony zastosujemy, zawsze należy do właściciela pojazdu. Zanim jednak ją podejmiemy, warto uwzględnić pewne informacje:

Opony terenowe są cięższe od klasycznych opon szosowych – generują dodatkowe obciążenie dla elementów układu napędowego

Opony terenowe są głośniejsze od klasycznych opon szosowych – pogarszają komfort podróżowania

Opony terenowe generują większy opór toczenia – Większe zużycie paliwa i dodatkowe obciążenie układu napędowego

Przyczepność opon terenowych na drogach asfaltowych jest gorsza niż w klasycznych oponach szosowych – w szczególności na mokrych i oblodzonych nawierzchniach.

Oczywiście przykład samochodu osobowego to skrajny przypadek. Generalna zasada jaką należy się kierować to: opony AT do pojazdów typu SUV, Pickup, terenowych 4×4, dostawczych natomiast opony MT i Extreme do pojazdów terenowych 4×4, najlepiej z reduktorem. Tak jak napisałem wcześniej, nikt nie zabroni dokonywać przeróbek swoich samochodów, na własną odpowiedzialność. Zawsze jednak trzeba uwzględnić elementy opisane powyżej. Ciekawym przykładem fajnych przeróbek są np. kampery. Wielu ich właścicieli decyduje się na montaż opon terenowych AT lub RT aby zwiększyć możliwości ekploracji terenowej. W przypadku kamperów i samochodów dostawczych, pewnym ograniczeniem jest dobór odpowiedniego rozmiaru opony terenowej, ale przy naszej pomocy, klienci z reguły znajdują produkty zgodne z ich oczekiwaniami.

Przed zmianą opon na terenowe, warto zawsze skonsultować się z nami, celem sprawdzenia czy w odniesieniu do homologacji producenta pojazdu, zmiana nie przyniesie więcej szkody niż korzyści. Czasami niezbędne jest też dokonanie dodatkowych pomiarów. W zdecydowanej większości przypadków, poszukiwania i dobór nowych opon kończy się sukcesem, bez szkody dla pojazdu i z satysfakcją dla klienta.

kamper-offroad-oponyoffroad

Jakie są korzyści z używania opon terenowych

Używanie opon terenowych niesie ze sobą wiele korzyści dla miłośników jazdy w terenie. Przede wszystkim, opony te zapewniają doskonałą przyczepność na różnorodnych nawierzchniach nieutwardzonych, takich jak błoto, kamienie, szuter czy piasek. Dzięki specjalnej konstrukcji i bardziej agresywnym wzorom bieżnika, opony terenowe radzą sobie w takich warunkach o wiele lepiej niż klasyczne opony szosowe. W zależności od rodzaju terenu jaki zamierzamy przemierzać, możemy stosować różne rodzaje opon 4×4. Jeżeli potencjał techniczny naszego pojazdu na to pozwala, możemy stosowac zamiennie opony AT i MT, tak aby zapewnić bezpieczeństwo na drogach asfaltowych a jednoczesnie móc bez ograniczeń „bawić” się w terenie. Dobrym rozwiązaniem może okazać się zastosowanie w takim przypadku felg stalowych do opon MT i felg aluminiowych do opon AT. Przy wyborze felg, warto zwrócić uwagę, czy są one dedykowane do pracy w warunkach offroad. Takich felg jest na rynku całkiem sporo. Chętnie pomożemy w poszukiwaniach KONTAKT
Dodatkową korzyścią z zastosowania opon terenowych jest znaczna poprawa wyglądu pojazdu. Opony terenowe posiadają elementy wzmacniające (bieżnik i ściany boczne), które zdecydowanie podnoszą walory wizualne. Producenci stosują tutaj różne techniki i kształty tych wzmocnień, zwracając coraz większą uwagę na ich atrakcyjną wizualizację. Klienci to doceniają. Na drogach jest całkiem sporo tzw. bulwarówek, czyli pojazdów 4×4, które nigdy nie wjadą w ciężki teren, ale mają wyglądać. Mekką tego typu pojazdów jest USA, ale na rynku europejskim ta moda rozwija się również całkiem szybko.

Czym różni się jazda na oponach szosowych i terenowych

Opony szosowe są przeznaczone do poruszania się głównie po drogach asfaltowych. Ich bieżnik jest ukształtowany w ten sposób aby powierzchnia styku z nawierzchnią była jak największa, a w przypadku jazdy w deszczu, woda spod opony była efektywnie odprowadzana. Cechy te sprawiają, że opony szosowe nastawione są na maksymalną przyczepność zarówno w trakcie jazdy jak i hamowania.

Inaczej sprawa ma się w odniesieniu do opon terenowych. Charakterystyka jazdy na takich oponach różni się w zależności typu takiej opony. Poniżej krótki opis jak to wygląda w praktyce:

  • Opona terenowa AT (All Terrain) – mogą występować letnie lub całoroczne (nie występują jako zimowe). Na suchych nawierzchniach asfaltowych, prowadzenie pojazdu, komfort jazdy praktycznie nie różni się od trakcji na oponach szosowych. W przypadku opon AT ostrzejszych np. BF Goodrich KO2, może wystąpić wyższa głośność, ale nie na poziomie, który będzie dotkliwy. Na nawierzchniach mokrych, pokrytych błotem pośniegowym lub oblodzonych, przyczepność opony AT nie będzie tak dobra jak na oponie szosowej, ale przy zachowaniu odrobiny pokory, opona zapewni odpowiedni poziom bezpieczeństwa. Rekomendujemy wybór opon AT całorocznych z zimowym certyfikatem 3PMSF.
  • Opona terenowa RT (Rudged Terrain) – z reguły występują jako opony letnie. Bieżnik wprawdzie ma podobną charakterystykę jak całoroczne AT, ale z uwagi na ich klasyfikację jako POR (Professional Off Road), nie stosuje się w nich zimowych oznaczeń 3PMSF. Charakterystyka trakcyjna podobna jest do opony AT. Posiadają nieznacznie głębszy bieżnik od opony AT oraz mocniejsze wzmocnienia boczne, co poprawia ich właściwości terenowe.
  • Opona terenowa MT (Mud Terrain) – występuje wyłącznie jako opona letnia. Oczywiście można je używać cały rok, ale w terenie. Na nawierzchniach suchych, asfaltowych tego typu opony są głośniejsze i szybciej się zużywają. Na nawierzchniach mokrych, asfaltowych trakcja znacznie spada i wydłuża się droga hamowania. Należy zachować dużą ostrożność. Nie wyklucza to ich całkowicie z możliwości użytkowania na nawierzchniach asfaltowych, ale idealnym rozwiązaniem jest używanie na codzień kompletu kół z oponami AT, a na wypady w trudny teren zakładać komplet kół z oponami MT.
  • Opony terenowe MT Extreme – popularne „simex-y”, przeznaczone są wyłącznie do „upalania” w ekstremalnym terenie. Są one szeroko stosowane w sportowych imprezach typu offroad. Na nawierzchniach asfaltowych bieżnik znika w oczach, a jazda nie ma nic wspólnego z bezpieczeństwem. W zasadzie samochód terenowy 4×4 na takich oponach powinien być transportowany w teren na lawecie. Należy również zauważych, że samochód, który ma jeździć na oponach terenowych extreme musi być odpowiednio przygotowany pod kątem wytrzymałości elementów układu napędowego.

Jakie marki i modele opon 4×4 są popularne na rynku

Opon terenowych na rynku jest całkiem sporo. Pełen przegląd marek i typów opon terenowych przygotowaliśmy na naszej platformie informacyjnej motosolve.pl. Zapraszamy do zapoznania się z tymi danymi.

Poniżej prezentujemy najpopularniejsze na naszym rynku modele opon terenowych, w podziale na typy:

  • Opony AT – BF Goodrich T/A KO2, COOPER DISCOVERER AT3 SPORT 2, COOPER DISCOVERER AT3 4S, YOKOHAMA GEOLANDAR G015, FALKEN WILDPEAK AT3WA, RADAR RENEGADE AT-5, ROADCRUZA RA1100, TOYO OPEN COUNTRY AT PLUS
  • Opony RT – RADAR RENEGADE RT+, HAIDA HD878
  • Opony MT – BF Goodrich T/A KM3, COOPER DISCOVERER STT PRO, COOPER DISCOVERER ST MAXX, MAXXIS M8060 TREPADOR, WESTLAKE SL366, YOKOHAMA GEOLANDAR G003, YOKOHAMA GEOLANDAR G005, RADAR RENEGADE R7, TOYO OPEN COUNTRY MT
  • Opony MT Extreme – CST CL18 LANDDRAGON, CST CL98 MUDKING, JOURNEY WN03 DIGGER, LAKESEA ALLIGATOR, LAKESEA XTERRAIN

Wskazane powyżej modele opon, zostały wybrane na podstawie statystyk sprzedaży w sklepie OponyOffroad.pl. 

Jakie są typowe rozmiary opon 4×4

Opony terenowe są dostępne w większości typowych dla opon rozmiarów. Istotne jest to, że opona terenowa, niezależnie czy jest to opona AT uniwersalna, czy też klasyczna opona terenowa MT, powinna spełniać podstawowy warunek, czyli dużą wytrzymałość w trakcie pokonywania przeszkód terenowych. Nie jest zatem wskazane, aby tego typu opony posiadały niski profil (wysokość ściany bocznej opony). Z tego względu wykształciła się pewna praktyka w zakresie typowych rozmiarów dla opon terenowych. Poniżej prezentujemy najczęściej stosowane rozmiary, w zależności od średnicy felgi:

  • Opony terenowe 15 cali – 215/75R15, 225/70R15, 225/75R15, 235/75R15, 245/75R15, 265/75R15, 30×9.50R15, 31×10.50R15, 33×10.50R15, 35×12.50R15
  • Opony terenowe 16 cali – 225/75R16, 235/70R16, 235/85R16, 245/70R16, 245/75R16, 265/70R16, 265/75R16, 285/75R16, 31×10.50-16, 33×10.50-16, 35×10.50R16, 35×12.50-16, 37×12.50-16, 40×13.50-16
  • Opony terenowe 17 cali – 225/60R17, 235/80R17, 245/70R17, 245/75R17, 265/70R17, 285/70R17, 315/70R17, 33×12.50R17, 35×12.50R17, 37×12.50R17, 40×13.50R17, 42×14.50-17
  • Opony terenowe 18 cali – 225/60R18, 245/60R18, 255/70R18, 265/70R18, 275/65R18, 275/70R18, 285/75R18, 33×12.50R18, 35×12.50R18, 37×12.50R18

Dostępne są również opony terenowe, głównie opony All Terrain dla felg o średnicy 20 a nawet 24 cale. Opony o takich rozmiarach są stosowane głównie w tzw. bulwarówkach, czyli Pickupach i samochodach terenowych, które mają dobrze wygladać a niekoniecznie służyć do pracy lub eksploracji terenu.

Czy można zmieniać rozmiary opony 4×4

Oczywiście można i w środowisku fanów offroad jest to robione bardzo często. Trzeba jednak wcześniej przeanalizować kilka elementów. Najważniejsza jest kwestia, czy nasz samochód terenowy będzie poruszał sie wyłącznie w terenie, czy również po drogach publicznych. Dlaczego jest to tak istotne? W przypadku, gdy pojazd będzie poruszał się po drogach publicznych, musi spełniać określone warunki techniczne, wskazane w przepisach prawa. Jeżeli tych wymogów nie spełnimy, narażamy się na kary w trakcie kontroli drogowej, odebranie dowodu rejestracyjnego czy też odmowę wydania zaświadczenia o pozytywnym wyniku badania technicznego. Jakie przepisy obowiązują w odniesieniu do opon wskazujemy TUTAJ 

Oczywiście przepisy jedno, a praktyka drugie. Stosowane modyfikacje często zaskakują. W zdecydowanej większości przypadków przeróbki te stosuje się w pojazdach 4×4, z przeznaczeniem wyłącznie do jazdy w terenie. Jeżeli planujecie modyfikacje w pojazdach terenowych tzw. daily, pamiętajcie że zmiana średnicy opony in plus (od rozmiaru wskazanego w homologacji pojazdu) nie powinna przekraczać 1,5% (maksymalnie 3%). Większe odstępstwa generują pewne ryzyko prawne. Pamiętajcie, że nadkole ma określoną pojemność i zbyt duża opona (koło) może obcierać. Pamiętajcie w końcu, że zmiana szerokości opony, profilu opony, montaż dystansów może powodować zaburzenie fabrycznej geometrii zawieszenia. Zła geometria to problemy z prowadzeniem samochodu, a tym samym pogorszenie bezpieczeństwa na drodze.

Podsumowując: zmiana rozmiaru TAK, ale zawsze w sposób wcześniej przemyślany.  

vw-garbus-offroad

Czy rozmiar opon terenowych ma wpływ na napęd 4×4

Tak, jest kilka zasad, które trzeba uwzględnić dobierając rozmiar opon terenowych:

w pojazdach z napędem 4×4 koła na obu osiach muszą mieć ten sam rozmiar, a dokładniej mówiąc ten sam obwód. Słowo obwód jest o tyle ważne, że szczególnie opony MT i MT Extreme tego samego rozmiaru, w zależności od producenta mogą mieć różny obwód. Wynika to z tolerancji produkcyjnych stosowanych przez poszczególnych producentów. Biorąc to pod uwagę najlepszym rozwiązaniem jest stosowanie wszystkich opon tego samego rozmiaru, modelu i producenta. Stosowanie różnych rozmiarów na osiach samochodu 4×4 prowadzi do uszkodzenia elementów układu napędowego.

W kręgach pasjonatów offroad panuje przekonanie, że prawdziwa terenówka to taka, która posiada reduktor. I jest w tym dużo prawdy, bo ten element wskazuje, że samochód 4×4 jest przygotowany do pokonywania trudnych przeszków terenowych. Jaki to ma związek z rozmiarem opon? Im większa opona 4×4, zwłaszcza opona Mud Terrain, tym wieksze siły są przenoszone na układ napędowy. Samochód terenowy, który nie jest do tego przygotowany, może tego nie wytrzymać. Na porządku dziennym są ukręcone półosie, „zmielone” mosty itp. Przed zmianą rozmiaru opon zawsze trzeba to dobrze przemyśleć.

W klasycznych pojazdach typu SUV raczej nie należy zakładać opon MT. Prawdopodobieństwo, że uszkodzimy elementy układu napędowego jest duże. Najlepszą opcją będzie zastosowanie opon terenowych uniwersalnych All Terrain, całorocznych z zimowym certyfikatem 3PMSF. Nie należy też przesadzać ze zwiększaniem rozmiaru.

Czy opony offroad można wyważać

Oczywiście TAK.

Należy jednak pamiętać, że jak w wielu sytuacjach i tutaj mamy kilka wyjątków, które nie wykluczają wyważania ale mogą je znacznie utrudnić. Dotyczy to opon Mud Terrain dużych rozmiarów. Wiele źródeł wskazuje, że opony MT w rozmiarze 35 cali to największy rozmiar, który można skutecznie wyważyć. Drugi wyjątek to opony terenowe MT Extreme. W odniesieniu to tego typu opon, wyważanie jest w zasadzie nieuzasadnione. Pracują one w tak trudnych warunkach, że nawet jeżeli będą „biły” to i tak nie będzie to odczuwalne. Opony Extreme mają za zadanie umożliwić pokonywanie bardzo trudnych przeszkód terenowych i nikt raczej nie zwraca uwagi na element wyważania. Poruszanie się na tych oponach po drogach asfaltowych, niezależnie od kwestii wyważania, delikatnie mówiąc komfortowe i bezpieczne nie będzie.

Z całą pewnością należy wyważać opony terenowe All Terrain, które z założenia mają umożliwić jazdę mieszaną zarówno po asfalcie i w lekkim terenie. Opony te, niezależnie od rozmiaru, są konstruowane w taki sposób, aby proces wyważania był skuteczny.

Oddzielną kwestią są możliwości typowych warsztatów wulkanizacyjnych, w zakresie wyważania opon terenowych, w szczególności większych rozmiarów. Może to wynikać z faktu rodzaju używanych maszyn, braku doświadczenia, czy też braku chęci, z uwagi na konieczność poświęcenia większej ilości czasu. Należy przyjąć, że proces wyważania opon terenowych dużych rozmiarów wymaga większej ilości czasu, może być droższy od standardowego procesu wyważania i często będzie wymagał poszukania specjalisty, który się tego podejmie i zrobi to dobrze.

Czy warto kupić opony terenowe bieżnikowane

Najpopularniejszą branżą, w której stosowane są opony bieżnikowane jest branża transportowa. Tam faktycznie stosowane są na codzień techniki pogłębiania bieżników (większość opon ciężarowych jest do tego fabrycznie dostosowana) oraz bieżnikowania.

W segmencie opon terenowych również dostępne są opony bieżnikowane, głównie w modelach Mud Terrain oraz Extreme. Na rynku funkcjonują producenci tego rodzaju opon z długimi tradycjami, chociażby PROFIL, GLOB-GUM, INSA TURBO. 

Opinie na temat używania opon bieżnikowanych w offroad są bardzo różne. Z pewnością zaletą tych opon jest dużo niższa cena od opon fabrycznie nowych. Biorąc pod uwagę wysokie prawdopodobieństwo uszkodzenia opony w trudnych wyprawach lub zawodach offroad, ta niższa cena jest kusząca. Z drugiej strony najczęściej pojawiające się negatywne opinie, wskazują że opony terenowe bieżnikowane są cięższe, twardsze a bieżnik szybko ulega zużyciu lub wykruszaniu.

Jeżeli zatem opona ma służyć tylko do „upalania” w terenie to opona 4×4 bieżnikowana może być dobrym rozwiązaniem. Jeżeli natomiast zależy Wam na w miarę komfortowym poruszaniu się zarówno w terenie jak i po drogach asfaltowych, to zakup opony bieżnikowanej trzeba dobrze przemyśleć.

Jakie oznaczenia znajdziemy na oponach 4×4

Oznaczenia opon terenowych, niezależnie od ich typu, nie różni się zbytnio od oznaczeń na klasycznych oponach szosowych. Znajdują się na nich typowe oznaczenia typu: rozmiar, indeks nośności i indeks prędkości, rok produkcji itp. Opony terenowe All Terrain muszą posiadać również typowe dla opon etykiety. Wyjątkiem od obowiązku etykietowania są opony terenowe MT i Extreme. Jako opony przeznaczone do jazdy w trudnym terenie (offroad) są zwolnione z tego obowiązku. Jeżeli zatem po zakupie otrzymacie opony bez etykiet, bez obawy, są to pełnowartościowe, nowe opony.

Na oponach terenowych możemy spotkać dodatkowe oznaczenia:

  • POR – Professional Off Road
  • NHS – Not for Highway (opona do użytku wyłącznie poza drogami publicznymi)
  • M+S – Mud and Snow (pomimo, że tłumaczenie tego skrótu to błotno-śniegowa, nie musi to oznaczać, że opona jest zimowa lub całoroczna)
  • 3PMSF – Three Peak Mountain Snow Flake (popularna śnieżynka na tle trzech szczytów). Oznaczenie to występuje wyłącznie na oponach AT całorocznych z zimowym certyfikatem lub na wybranych modelach opon RT

Kupujemy opony terenowe – podsumowanie

Jak widać, zakup opon terenowych nie jest tak prosty i oczywisty jak w przypadku opon szosowych. Przygotowując się do niego, warto się chwilę zastanowić i przeanalizować swoje potrzeby, oczekiwania i możliwości. Inne podejście do zakupu będzie wymagane gdy chcemy użytkowac swój pojazd na codzień, a inny jeżeli chcemy wyłącznie eksplorować trudny teren lub brać udział w zawodach oraz imprezach typu offroad. Dużo więcej czasu trzeba będzie poświęcić na pomiary i analizy jeżeli pojazd planujemy modyfikować np. wykonać lift zawieszenia.

Niniejszy artykuł prezentuje kluczowe kwestie, które należy brać pod uwagę przed zakupem. Są one wynikiem analizy pytań, które najczęściej zadają nam klienci sklepu OponyOffroad.pl

Zdajemy sobie sprawę, że temat jest szeroki i mogą pojawić się dodatkowe wątpliwości. Dlatego zawsze jesteśmy do Waszej dyspozycji i z chęcią udzielimy dodatkowych wyjaśnień. Pomożemy dobrać odpowiednie opony, przeprowadzimy przez proces zakupowy, dopilnujemy aby opony szybko do Was dotarły.

Zapraszamy do kontaktu: sklep@oponyoffroad.pl ; tel: 577771877

Pozdrawiamy i życzymy bezpiecznej jazdy. Zespół sklepu OponyOfforad.pl

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj