Pachołki to urządzenia BRD, które stosuje się do zabezpieczenia robót prowadzonych w pasie drogowym. Wykorzystywane są jednak nie tylko przez drogowców. W jakim celu są ustawiane i gdzie jeszcze znajdują zastosowanie pachołki drogowe? Jakie są ich odmiany i wymiary? Jak wybrać odpowiedni pachołek?
Zastosowanie pachołków drogowych
Pachołki drogowe U-23 wykorzystywane są przy robotach drogowych do:
- wygradzania powierzchni wyłączonych z ruchu wzdłuż jezdni (z wyłączeniem powierzchni zajętych przez roboty drogowe);
- zabezpieczania świeżo malowanych linii oznakowania poziomego wzdłuż jezdni i świeżo malowanych remontów cząstkowych nawierzchni jezdni (przy czym nie mogą mieć one powierzchni przekraczającej 1 m2 i szerokości powyżej 1,5 m);
- wyznaczania skosów (do stopniowego zwężania jezdni) i toru jazdy pojazdów;
- prowadzenia robót krótkotrwałych lub szybko postępujących;
- awaryjnego, doraźnego oznakowania miejsc niebezpiecznych i oznaczania podłużnego uskoku przy wykonywaniu nakładek bitumicznych.
Sprawdzają się również w innych miejscach, np. na placach manewrowych czy na parkingach (pachołki drogowe, w odróżnieniu od elastycznych słupków składanych nie wymagają montażu – wystarczy je postawić). Nie są problematyczne, jeśli chodzi o ich przechowywanie, a w razie konieczności łatwo je rozstawić. Świetnie sprawdzają się w zakładach pracy i w przestrzeniach publicznych do tworzenia tymczasowych wygrodzeń, np. w związku z prowadzonymi pracami konserwacyjnymi itp.
Rodzaje pachołków drogowych
Pachołki drogowe wykonuje się z materiałów elastycznych, najczęściej są one gumowe lub z tworzywa PCV. Ich cena waha się od kilkudziesięciu do stu kilkudziesięciu złotych (w zależności od typu pachołka). Powinny mieć konstrukcję, która umożliwia obciążenie pachołka wewnątrz podstawy (wodą lub piaskiem). Mogą być w kolorze pomarańczowym lub czerwonym, na stożku umieszcza się białe poprzeczne pasy (w przypadku najmniejszych słupków pas jest tylko jeden). Jeśli konieczne jest, aby pachołki wyróżniały się z otoczenia, zaleca się stosowanie pachołków w kolorze pomarańczowym fluorescencyjnym. Jeśli natomiast pachołki drogowe mają pozostawać na niej w okresie od zmierzchu do świtu, białe pasy powinny być wykonane z materiałów odblaskowych (np. w formie naklejanych pasów z folii odblaskowej I lub II generacji). Przepisy zalecają, by górna część pachołka miała kształt umożliwiający zamocowanie świateł ostrzegawczych.
Wyróżnia się cztery rodzaje pachołków drogowych U-23: U-23a, U-23b, U-23c i U-23d. Różnią się one wymiarami i wagą.
Typ pachołka a zastosowanie
Pachołek, aby dobrze spełniał swoją funkcję, powinien być przede wszystkim widoczny. Ważne jest także, by stabilnie stał na podłożu. Wewnątrz budynków można więc stosować pachołki drogowe, które są stosunkowo lekkie. Wybierając pachołek na plac manewrowy, na halę produkcyjną czy do wygrodzenia przestrzeni w innym miejscu, najlepiej kierować się zdrowym rozsądkiem, biorąc pod uwagę panujące warunki. Inaczej jest w przypadku pachołków stosowanych podczas robót prowadzonych w pasie drogowym – tę kwestię regulują przepisy. Zalecają one, by do zabezpieczenia prac stosować pachołki o wymiarach większych niż standardowe (większe niż 50 cm). Ponadto na drogach, na których dozwolona jest wyższa prędkość, czyli np. na drogach ekspresowych i autostradach, należy stosować pachołki o wysokości min. 75 cm. Powinny być one odpowiednio ciężkie – obciążenie musi gwarantować ich stabilność.
W jakich odległościach powinny być ustawione pachołki na drodze?
Zgodnie z przepisami odległości między poszczególnymi pachołkami ustawionymi na drodze nie powinny być większe niż:
- 0,5 m – przy zabezpieczeniu świeżo wykonanych remontów cząstkowych,
- 3 m – przy wyznaczaniu skosów,
- od 5 do 10 m – przy wygrodzeniu wzdłuż jezdni powierzchni wyłączonych z ruchu,
- 10 m – przy oznaczaniu podłużnego uskoku,
- 12 m – przy zabezpieczaniu świeżo malowanych linii.
Dla bezpieczeństwa i aby poprawić widoczność, pierwszy i ostatni pachołek drogowy ustawiony w szeregu powinien być wyposażony w światło ostrzegawcze.