Kupując akumulator należy zwrócić uwagę na kluczowe parametry takie jak: rozmiar, pojemność czy rozmieszczenie biegunów. Rodzaj baterii musi być zgodny z wymaganiami Twoje auta. Jeśli masz wątpliwość, jaką część wybrać, skorzystaj z profesjonalnej usługi wymiany akumulatora z dojazdem.
Rozmiar akumulatora
Jeśli planujesz zakup nowego akumulatora, zwróć uwagę na jego rozmiar. Nie może być ani za mały, ani za duży. Powinien idealnie mieścić się we wnęce, która jest dla niego przeznaczona. Umożliwi to solidne jego przykręcenie, dzięki czemu bateria nie będzie się ruszała w trakcie jazdy.
Jest to bardzo ważne, głównie ze względów bezpieczeństwa. Nieprawidłowe przymocowanie może doprowadzić do wypadania masy czynnej z ogniw, a w skrajnym przypadku nawet do zwarcia zewnętrznego.
Dlatego, jeśli na co dzień nie zajmujesz się mechaniką samochodową, lepiej skorzystaj z usług firmy, która oferuje wymianę akumulatora u klienta. Dzięki temu będziesz mieć pewność, że bateria zostanie idealnie dopasowana i solidnie zamontowana.
Pojemność
Należy do najważniejszych parametrów akumulatora i jest wyrażona w amperogodzinach (AH). Ogólna zasada mówi, że im więcej układów elektrycznych i odbiorników prądu znajduje w samochodzie, tym większa powinna być pojemność baterii.
Oczywiście nie należy również popadać w skrajność i wybierać akumulatora o największej dostępnej wartości, bo to może oznaczać, że będzie on stale niedoładowany. Jaką więc pojemność wybrać?
Najlepiej kierować się zaleceniami producentów aut. W instrukcji obsługi powinna znajdować się informacja na temat pojemności akumulatora. W przypadku samochodów osobowych, wartość ta najczęściej wynosi od 50 Ah do 75 Ah.
Warto o tym pamiętać, ponieważ zakup baterii o zbyt małej pojemności, może powodować problemy z rozruchem auta i prowadzić do uszkodzenia układu elektrycznego. Z kolei posiadanie drogiego akumulatora o dużej pojemności też mija się z celem.
Jeśli nie posiadasz nowoczesnego auta, wyposażonego w wiele odbiorników energii, najlepszym wyborem będzie akumulator o średniej pojemności. Taka bateria powinna w zupełności wystarczyć, aby uruchomić auto w każdych warunkach, nawet w czasie dużego mrozu.
Ewentualne problemy z rozruchem silnika, niekoniecznie muszą być z winy akumulatora. Przyczyną usterki mogą być na przykład zniszczone przewody wysokiego napięcia, wadliwy alternator czy inne elementy układu elektrycznego.
Rozmieszczenie biegunów
Położenie biegunów w akumulatorze powinno być dopasowane względem instalacji elektrycznej samochodu. Okablowanie auta zostało zaprojektowane w taki sposób, aby zajmowało jak najmniej miejsca. Dlatego przewody mają optymalną długość.
Zwróć więc uwagę na rozmieszczenie zacisków. Bateria może mieć prawy lub lewy plus. Jeśli zamówisz akumulator z niewłaściwym położeniem biegunów, nie będziesz w stanie podłączyć do niego przewodów elektrycznych.
Akumulator do samochodu z systemem start-stop
Coraz więcej samochodów posiada rozwiązania, których celem jest mniejsze spalanie oraz ograniczenie emisji szkodliwych substancji. Jednym z nich jest system start-stop, który automatycznie włącza oraz wyłącza silnik podczas postoju.
Samochody wyposażone w ten system, muszą posiadać odpowiednie akumulatory: AGM, EFB, AFB lub ECM. Są one bardziej zaawansowane technicznie, ale również droższe od tradycyjnych baterii kwasowo-ołowiowych.
W starszych autach, akumulator służy głównie do rozruchu silnika oraz zasilania wybranych urządzeń. Nie jest automatycznie sterowany. Natomiast zupełnie inaczej wygląda sytuacja w nowoczesnych pojazdach z systemem start-stop, które są wyposażone w zaawansowane systemy zarządzania energią.
Centralny układ monitoruje stan naładowania akumulatora, reguluje pobór prądu oraz zmniejsza jego zużycie przez odbiorniki. Sterownik kontroluje również napięcie, temperaturę oraz czas pracy baterii. Wszystko po to, aby nie doprowadzić do rozładowania akumulatora oraz zapewnić mu zdolność do rozruchu silnika.
Dlatego w samochodach start-stop nie można stosować zwykłych baterii kwasowo-ołowianych. Najczęściej montowana są akumulatory EFB lub AGM. Baterie typu EFB mają płyty dodatnie pokryte warstwą poliestrową. Dzięki temu wykazują większą odporność na rozładowanie i ładowanie prądem o dużym natężeniu.
Z kolei akumulatory AGM mają pomiędzy płytami włókno szklane, które wchłania elektrolit. Dzięki temu mają nawet czterokrotnie dłuższą żywotność niż zwykłe baterie.
Podsumowanie
Jak widzisz, wybór odpowiedniego akumulatora nie jest wcale łatwą sprawą. Podczas zakupów należy zwrócić uwagę na wiele czynników, w tym: pojemność i wielkość baterii czy położenie biegunów. Dlatego znacznie lepiej jest skorzystać z usług profesjonalnej firmy.
Galserwis proponuje wymianę akumulatorów w Warszawie oraz okolicach i robi to na bardzo atrakcyjnych warunkach. Oferta obejmuje nie tylko sprzedaż baterii, ale również dowóz części pod wskazany adres, montaż oraz doradztwo techniczne.
Firma działa bardzo sprawnie i transparentnie, oferując akumulatory w Warszawie w konkurencyjnych cenach. Klienci zawsze mogą liczyć na fachową pomoc.