Pakiet mobilności – co się zmieniło w 2022 roku?

pakiet mobilności zmiany 2022

Pakiet mobilności został wprowadzony przez Unię Europejską w 2020 roku. Jest to zestaw przepisów i regulacji, których celem jest poprawa warunków pracy kierowców. Ma na celu uregulowanie rynku transportowego wewnątrzwspólnotowego. Sprawdź, jakie zmiany zostały wprowadzone i jakie zmiany czekają w kolejnych latach.

Czym jest pakiet mobilności?

Pakiet mobilności w transporcie wprowadził szereg regulacji dla całej Unii Europejskiej, w zakresie rynku transportowego. Jego głównymi założeniami jest:

  • dostosowanie realiów rynku transportowego do zasad sprawiedliwości społecznej,
  • zapewnienie bezpieczeństwa oraz lepszych warunków pracy kierowcom,
  • zadbanie o wszystkie potrzeby oraz wyrównanie szans państw członkowskich UE,
  • działanie w imię zrównoważonego rozwoju.

Pierwsze zmiany dotyczące pakietu mobilności wprowadzono w 2020 r., jednak ostateczny kształt zostanie wprowadzony dopiero w 2026 roku, po stopniowym wprowadzaniu zmian.

Pakiet mobilności – przepisy z 2020 roku

Pierwsze przepisy, wprowadzone w 2020 roku dotyczyły kilku aspektów związanych z pracą kierowców. Wytyczne dotyczące czasu jazdy kierowcy w ciągu jednej doby były wcześniej bardzo rygorystyczne. W ramach pakietu mobilności wprowadzono wyjątkowe okoliczności, w których kierowca może przekroczyć maksymalny czas jazdy:

  • możliwość wydłużenia czasu jazdy maksymalnie o godzinę w przypadku, gdy dzięki temu kierowca będzie mógł dotrzeć do bazy lub miejsca zamieszkania w celu odebrania odpoczynku tygodniowego,
  • możliwość wydłużenia czasu jazdy maksymalnie o dwie godziny (z zastosowaniem 30 minutowej przerwy), jeśli pozwoli to kierowcy dotrzeć do bazy lub miejsca zamieszkania w celu odbycia odpoczynku tygodniowego regularnego.

Pakiet mobilności wymusił planowanie pracy kierowcy w taki sposób, aby mógł on co 4 tygodnie wracać do bazy lub miejsca zamieszkania, w celu odbycia odpoczynku tygodniowego. Zakazano także odbywania odpoczynków regularnych tygodniowych w kabinie kierowcy- pracownik musi mieć zapewnione miejsce noclegowe.

zmiany pakiet mobilności 2022

Zmiany w pakiecie mobilności 2022

W lutym i maju 2022 roku weszły w życie kolejne kwestie pakietu mobilności. Zmiany były dość znaczące:

  • wynagrodzenie dla pracowników delegowanych poza granice kraju – kierowcy realizujący przewozy międzynarodowe powinni otrzymywać wynagrodzenie za czas przebywania w danym kraju, w wysokości minimalnego wynagrodzenia pracowników w tym państwie;
  • przewozy kabotażowe – kierowcy wykonujący przewozy kabotażowe, co najmniej raz na 8 tygodni muszą wrócić do bazy, która znajduje się w tym samym kraju co siedziba firmy. Ograniczono także ilość przejazdów kabotażowych, jeden pojazd może wykonać maksymalne 3 przejazdy w ciągu 7 dni;
  • baza firmy transportowej – musi składać się z co najmniej 3 elementów: miejsca postojowego, miejsc załadunku i rozładunku, miejsca konserwacji i naprawy pojazdów. Liczba miejsc postojowych w bazie nie może być mniejsza niż 1/3 pojazdów wykorzystywanych przez przewoźnika. Co najmniej jedna z baz eksploatacyjnych przedsiębiorcy musi znajdować się na terenie Polski;
  • system IMI – firmy transportowe mają obowiązek zgłaszania przewozów kabotażowych oraz przewozów cross trade do systemu IMI. Kierowca powinien posiadać przy sobie kopię zgłoszenia;
  • tachografy – w tachografie konieczne jest wprowadzenie symbolu kraju jaki kierowca w danym momencie przekroczył;
  • pojazdy o DMC powyżej 2,5 tony – przewoźnicy wykonujący przewozy pojazdami o DMC powyżej 2,5 tony podlegają przepisom przejazdów kabotażowych. Muszą posiadać licencje oraz spełniać warunki zawodu przewoźnika drogowego. Konieczne jest także finansowe zabezpieczenie floty pojazdów.

Zmiany zaplanowane w kolejnych latach

Według harmonogramu zmian, w 2024 roku zostanie wprowadzony obowiązek wymiany tachografów analogowych na cyfrowe. Natomiast dane z tachografu będzie trzeba przechowywać przez okres 56 dni.

W 2025 roku zostanie wprowadzony obowiązek posiadania tachografów cyfrowych II generacji. W 2026 roku tachografy będą obowiązkowe także w pojazdach od DMC powyżej 2,5 t. Kierowcy busów zostaną również objęci przepisami o czasach jazdy i odpoczynku.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj