Automatyczne skrzynie biegów – najczęstsze problemy

Choć samochody z automatyczną skrzynią biegów stają się coraz popularniejsze, nadal nie brakuje osób, które twierdzą, że takie rozwiązania są nieporównywalnie bardziej awaryjne od tych ze skrzyniami manualnymi. Czy mają rację? Jakie są najczęstsze problemy, które mogą trapić tego typu skrzynie? O tym wszystkim przeczytasz w dalszej części tego artykułu.

  1. Automatyczne skrzynie biegów — rodzaje
  2. Automatyczna skrzynia biegów — najczęstsze problemy

Automatyczne skrzynie biegów — rodzaje

Skrzynie automatyczne są obecne na rynku motoryzacyjnym od ponad pół wieku. Najbardziej klasycznym, choć dalej chętnie wykorzystywanym rodzajem są te z hydrokinetycznym sprzęgłem. Uchodzą one za prostą i trwałą konstrukcję. Niestety przez ich dużą masę i gabaryty ograniczają one w pewnym stopniu osiągi samochodu, przez co przez wiele lat powszechnie uważano, że automaty są ciężkie i powolne.

Dla laika najłatwiejszym rozwiązaniem wydawać by się mogło po prostu zautomatyzowanie skrzyni manualnej. Co ciekawe, w podobny sposób pomyślało wielu producentów i tak powstały skrzynie zautomatyzowane, będące czymś pomiędzy skrzynią automatyczną a manualną. Niestety rozwiązania te były jeszcze wolniejsze od wspomnianego wcześniej rodzaju, dodatkowo naprawa skrzyń biegów tego typu często okazywała się niezwykle kosztowna.

Automatyczne skrzynie były tworem zdecydowanie niedoskonałym, stąd następne ich wcielenie musiało powstać wcześniej czy później. Wprowadzono więc dwusprzęgłową skrzynię biegów DSG, która składa się, jak sama nazwa wskazuje, z dwóch sprzęgieł. Takie rozwiązanie sprawia, że zmiana biegów jest nieporównywalnie szybsza, niż w klasycznych odmianach. Niestety to rozwiązanie ma też wady, z których największa jest niewielka trwałość i wymóg regularnej wymiany oleju.

Przykładem nieco innego podejścia są skrzynie bezstopniowe. Zamiast klasycznych kół zębatych skrzynia tego typu posiada stalowy pas lub łańcuch, poruszający się między dwiema parami kół stożkowych. Dzięki temu rozwiązaniu nie występuje w ogóle efekt zmiany biegów, więc jazda jest niesamowicie płynna. Toyota i Lexus w swoich hybrydach korzysta z alternatywnej odwiany tej skrzyni, zwanej e-CVT, jednak zamontowane w niej zębatki mogą sprawić, że naprawa skrzyń automatycznych tego typu będzie potrzebna nieco częściej niż w wersji podstawowej.

Automatyczna skrzynia biegów — najczęstsze problemy

W automatycznych skrzyniach biegów podobnie jak w ich manualnych odpowiednikach zdarzają się awarie. Do najczęstszych usterek skrzyń automatycznych można zaliczyć te związane z uszkodzeniami mechanicznymi powstałymi podczas jazdy. Inne popularne awarie to te związane z wyciekiem oleju, spowodowanym zwykle przez nieszczelności w gumowych elementach. Tego typu problemy mogą być często na początku niewidoczne, stąd bardzo ważny jest odpowiednio często przeprowadzany serwis automatycznych skrzyń biegów.

Inne problemy związane ze zużywaniem się elementów są charakterystyczne dla poszczególnych odmian. W skrzyniach półautomatycznych najczęściej wysiadają sprzęgła, a także elektronika. Użytkownicy skrzyń DSG często borykają się z awariami bloku mechatroniki, czy koła zamachowego. To ostatnie jednak nie jest klasycznie połączone ze sprzęgłem, jego wymiana nie nastręcza więc szczególnych problemów. Jeśli chodzi o skrzynie CVT, ze względu na ich odmienną budowę, najczęściej wymiany wymaga rozciągnięty łańcuch lub pasek. Dochodzi do tego zwykle po 150-200 000 km. Inną kosztowną usterką, która może się przytrafić w aucie wyposażonym w ten typu przekładni, jest usterka sterownika skrzyni biegów.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj